From: Vaclav Hlavac <hlavac@fel.cvut.cz> To: Jiri Zara <zara@fel.cvut.cz> Subject: Re: Muj text ke koncepci FELCVUT Date: Wed, 24 May 2006 13:25:15 +0200 Jirko, dekuji za odkaz na Tvuj dokument. Uz ho tisknu a prinesu ho nekolikrat na dnesni schuzi KRaV. Tvuj dokument muze posunout diskusi a obsahuje radu zajimavych otazek a nekde mirne naznacenych odpovedi. Celkove se mi libi, protoze pomuze otevrit diskusi. Explicitne otevira nektera temata, ktera dosud byla spise pod stolem nez na stole (napr. otazka vzniku nove fakulty CVUT zamerene na informatiku). Na tri Tvoje tvrzeni mam jiny nazor. Pisi ted rychlou reakci. Bude-li k Tvemu dokumentu podrobnejsi diskuse, rad se pripojim s podrobnejsi odpovedi. Tri kontroverze: 1. Volani po specializovane katedre programovani (KAPR - tato zkratka je jedine, co se mi na myslence libi). Osvedceny koncept na jinych univerzitach (napr. TU Wien) je jiny a vicekrat jsem o nem jiz psal. Na TU Wien ma profesor krome sve odbornosti a souvisejici vyuky take jeden masovejsi predmet typicky v nizsim rocniku. To mluvime o univerzite, ktera je strukturovana na jednotku (= 1 profesor + 2 az 3 asistenti). Vyhodou je, ze zacinajicim studentum prednasi odbornik, ktery musi drzet krok se svetem, aby se profesorem stal a udrzel se. Tvoje reseni povede k podobne situaci jako je u ceskych kateder matematiky, fyziky, jazyku na technikach - kde jen malo z jejich pracovniku obstoji ve srovnani se svetem. Proste uci, uci a uci. A to katedry matematiky a fyziky na FEL jsou jeste skvele. Je na nich rada lidi, kteri do svetoveho deni ve svem oboru prispivaji. 2. Tvoje tvrzeni (vysledky ve vyuce) + (vysledky ve vede) = CONST. I kdyz uznavam, ze to, co chybi ve vede, nekteri dohaneji ve vyuce, presto povazuji za klicove, aby se uciteli na univerzite nestavali Ti, kteri predtim, nez byli povyseni na ucitele, docenty, profesory, neprokazali schopnost vedecke ci jine tvurci prace. Naroky stoupaji s kvalifikacnim stupnem. U vetsiny by nadale po ziskani nove hodnosti tvurci cinnost mela pokracovat. Pokud tomu tak nebude, takovy personal nemuze ucit univerzitne vzdelanou mladez. Toto je ve svete obecne prijimane pravidlo. Nechapu, proc je o nem na FEL CVUT tolik pochybnosti. Pro dlouhodoby rozvoj univerzity je to dokonce klicova otazka. Druhy pohled rika, ze CONST v Tve rovnici, pokud ji prijmeme, se musi programove zvysovat. Dnesni uroven CONST by nas privedla ke krachu. 3. Co je informatika a nazory katedry pocitacu a katedry kybernetiky. Pises "obe katedry maji odlisny nazor na pojem informatika". .... "Obe se domnivaji, ze prave ona je nositelem te prave informatiky". Nevim, co si mysli reprezentanti katedry pocitacu. Pozoruji, co dela. Vim, co rikaji, pisi a delaji zastupci katedry kybernetiky, napr. prof. V. Marik a ja. My rikame: Informatika je sirsi, nez jeji vymezeni katedrou pocitacu. Zahrnuje prinejmensim odborne zamery katedry kybernetiky, ridici techniky, telekomunikaci a mereni. Tento pohled byl jadrem sporu pri diskusi o nazvu STM versus Aplikovana informatika. Na tuto otazku budeme muset najit odpoved, budeme-li chtit kvalifikovane vylepsit stavajici studijni programy na FEL. Vasek Hlavac > Vasku, > je to na adrese: > http://www.cgg.cvut.cz/~zara/koncepce/ > > Jirka > > -- > /----------------------------------------------------------- > / Jiri Zara, Head of the Computer Graphics Group