Plnění závěrů
Evaluační zprávy EUA
Institutional
Evaluation of the
Final
Report, December 2004
Pozn. V. Hlaváče: Komise
pro rozvoj a vědu dostala tento dokument Vedení ČVUT k projednání
18.1.2006
Vnější evaluace ČVUT v uplynulém
období
První
mezinárodní evaluace ČVUT v Praze byla provedena asociací evropských univerzit
CRE (založené v roce 1959 v Ženevě) a zakončena zprávou CRE
Institutional Quality Audit v dubnu 1996. Následné hodnocení (Follow-up)
bylo ukončeno zprávou v prosinci 1999. Po přejmenování CRE na EUA
v roce 2001 (v Salamance) provádí EUA každoročně desítky hodnocení
univerzit, s cílem zlepšit dynamiku změn a podnítit schopnost té které
univerzity je realizovat. Během deseti let provedly CRE (do roku 2001) a EUA
(od roku 2002) na 130 evaluací ve 35 zemích. S ohledem na těžiště každého
institucionálního hodnocení, jímž je řízení kvality celé instituce a její
schopnost vypořádat se se změnami, vychází institucionální evaluace z
nejrůznějších záměrů, postupových cílů a plánu instituce a hodnotí, zda způsob
dosažení těchto cílů, jak jej navrhuje daná instituce, odpovídá stanovenému
účelu. Institucionální evaluace slouží v podstatě k tomu, aby jejím
prostřednictvím byla příslušná instituce dotázána, co hodlá dělat a jak se to
snaží provést. Dále se prostřednictvím tohoto hodnocení zjišťuje, jak daná
instituce zajistí svou úspěšnost a jak zavádí změny, které považuje za
nezbytné.
V roce
2004 provedla EUA v tomto smyslu další institucionální hodnocení ČVUT
v Praze. Po vypracování samoevaluační zprávy a dvou návštěvách týmu
expertů obdrželo ČVUT v Praze v lednu 2005 závěrečnou zprávu, která
je v plném textu v angličtině i v češtině uvedena na webových
stránkách ČVUT v Praze, v oblasti ČVUT/základní informace/veřejné
zprávy (http://www.cvut.cz/cz/basic/reports.html).
Zpráva
a její doporučení byly projednány ve Vedení ČVUT, GR ČVUT, v AS ČVUT, ve
VR ČVUT i na shromáždění akademické obce v březnu 2005. S ročním
odstupem lze zhodnotit některé výsledky činnosti ČVUT související
s doporučeními hodnocení EUA jak je níže uvedeno.
Pozitivní výsledky dosažené v roce 2005
1)
Zpráva EUA poukazuje na potřebu zakládání nových jednotek, výzkumných center,
oslabení rigidity fakult a studijních programů, vyloučení duplikací s cílem
horizontální spolupráce u jednotek s celoškolskou působností apod.
V této oblasti je nutné dlouhodobé úsilí
ze strany vedení školy, fakult a akademických senátů. V roce 2005 se podařilo
založit Fakultu biomedicínského inženýrství (FBMI) a připravit návrh na vznik
další fakulty, Fakulty komerční a managementu. V Dlouhodobém záměru ČVUT na
období let 2005-10 je navržena příprava dalších nových součástí, např. Fakulty
přírodních aplikovaných věd, mezioborového Institutu aplikovaných přírodních
věd ve spolupráci s AV ČR, vznik celoškolského ústavu tělesné výchovy,
ústavu společenských a ekonomických věd a dalších center a institutů. V oblasti center úspěšně pokračují 3 centra
při ČVUT (VCPD, ÚTEF, CRRC), 4 výzkumná centra
podporovaná MŠMT (včetně nového centra CIDEAS při FSv) a řada
laboratoří spolufinancovaných ze zdrojů
privátních firem.
2)
Zpráva navrhuje upravit systém rozdělování dotace tak, aby byl podpořen
inovační potenciál ČVUT v Praze. Vedení a senát měly podporovat významné
úkoly, jako např.: pedagogické inovace, evropský
výzkum a strukturální fondy, zřízení fondů, podpora slibným projektům s významem pro celé ČVUT apod.
Metodika rozpočtu ČVUT sleduje rozdělení
dotace podle kritérií MŠMT. Tvorbu metodiky za přímé asistence příslušné komise
AS schvaluje AS. Komise vyslovila přání zachovat současný systém. Požadavek
přerozdělení dotace přidělené MŠMT by měl vzniknout v akademické obci a být
podpořen akademickými senáty fakult. Nicméně v roce 2005 byl výrazně
finančně podpořen rozvoj a inovační směry formou dotace z rozvojových
projektů MŠMT (98 MKč), z projektů FRVŠ (38 MKč), ze strukturálních fondů
EU (157MKč), z dotace ČVUT na nefinancované výzkumné záměry (18 MKč),
dotace v rámci fondů a IGS mimonormativní dotace podle Metodiky
rozdělování dotace ČVUT, udělením výrazných odměn významným vědcům a vědeckým
týmům ČVUT vykazujícím dlouhodobě excelentní výsledky apod.
3)
Zpráva doporučuje šířit dobré zkušenosti
v pedagogice (např. projektová
výuka na FD). Zvyšovat atraktivnost výuky: IT technologie, inovace,
moderní vědecká výuka.
V rámci reorganizace Vydavatelství ČVUT
bylo převedeno oddělení CPV pod VIC. Oblast IT v pedagogice se tak logicky
přičlenila do Výpočetního a informačního centra, s hlavním cílem koordinovat
moderní technologie (e-learning a e-teaching) na ČVUT. Tomuto cíli byla
podřízena i dotační politika ČVUT v rámci RP. Zkušenosti z projektové výuky z
FD pronikají na další pracoviště prostřednictvím propagace na GR, webu ČVUT a
při kontaktech akademických pracovníků. Vedení vyvíjelo soustavný tlak na
zavádění inovačních přístupů ve výuce, podpořilo konferenci v tomto směru
(EMTECH).
4)
Experti doporučili stanovit jasný strategický plán, ne pouhý výčet přání.
Stanovit priority, harmonogram, kritéria. Dotace plánovat podle strategického
plánu. Priority by měly být podpořeny, nikoliv
omezeny financemi.
Významným nástrojem pro další rozvoj
ČVUT v Praze bude nově koncipovaný Dlouhodobý záměr pro období 2005-10 i
jeho aktualizace na rok 2006. Tyto dokumenty byly po přiměřené rozpravě a diskusích
schváleny GR, VR ČVUT, AS ČVUT. Strategie obsažená v těchto materiálech je
tedy konsensuálně přijata reprezentanty akademické obce a umožní řízení
univerzity v následujícím pětiletém horizontu. Při naplňování těchto
strategických plánů bude vyžadována od těchto grémií podpora k jejich
prosazování.
5)
Důležitou oblastí ve zprávě je oblast lidských zdrojů. Poukazuje se na potřebu
hledat talenty (též v cizině), vytvářet atraktivní podmínky. Přijímací
proces změnit na atraktivní soutěž, s mezinárodní složkou. Pečovat o
personální rozvoj, např. školení v řízení, školit administrativu.
Fakulty a ústavy ČVUT si postupně
vytvářejí zdroje (zejména z národních i mezinárodních grantů) pro aktivní
personální politiku. V oblasti mzdové politiky byly opět upraveny tarifní
tabulky, finančně byli podpořeni vynikající jednotlivci, týmy a mladí
pracovníci do 35 let. Proběhly kursy počítačové gramotnosti a školení
administrativy v příslušných oblastech. Vedení vyvíjelo soustavný tlak na
zkvalitnění výběrových řízení a zajištění odpovídajícího finančního ohodnocení.
6)
Zpráva poukazuje na význam excelentního výzkumu. Doporučuje posílit zdroje
excelentních pracovišť, podporovat doktorská studia, udržet vynikající
jednotlivce.
V roce 2005 byla opět významně podpořena
současná 3 výzkumná centra ČVUT. V soutěži o nová centra nebyly návrhy
podpořeny pro nízkou kvalitu návrhů. Doktorská studia jsou významně podporována
v IGS ČVUT v částce více než 10 MKč. ČVUT výrazně podpořilo v roce 2005 z vlastních
zdrojů nefinancované výzkumné záměry kategorie c a d, čímž umožnilo výzkumnou
činnost 15 kvalitním vědeckým týmům, jejich doktorandům a nadějným mladým
vědcům.
7).
Zpráva dále doporučila zavádět výsledky do praxe, pěstovat partnerství
s průmyslem (patenty, inkubátor). Spolupracovat na založení vědeckého
parku, využít Správní radu.
V roce 2005 se podařilo nalézt místo pro
umístění vědeckého inkubátoru ČVUT pro rozvoj inovačních firem, a koncem roku
jej dobudovat. Zahájení činnosti inkubátoru se očekává koncem ledna 2006. Méně
úspěšné bylo jednání o založení spin-off firmy pracovníky FEL, které nebylo
schváleno SR a vyžaduje úpravu zakládající smlouvy. Pokračovaly aktivity ČVUT v
přípravě založení vědeckého parku a technologického parku. SR byla do celého
procesu zapojena svými významnými členy.
Negativní výsledky roce 2005
1)
Evaluační zpráva poukazuje na zbytečné duplikace některých kateder a ústavů,
jejichž sloučením by ČVUT v Praze získalo profesionálnější a lépe vybavené
útvary.
Práci s katedrami/ústavy řídí fakulty a
k jejich sloučení v rámci fakult (popř. ČVUT), neboť jsou extrémní rozdíly v
jejich velikostech, byli vyzváni děkani. Sloučení kateder matematiky, jazyků,
řízení a tělesné výchovy z různých fakult byla věnována diskuse s vedoucími
kateder a diskuse na úrovni GR, avšak řešení nebylo dosud nalezeno. Sloučení
brání značná velikost kateder, specializace i roztříštěnost lokalizace součástí
ČVUT. Byl vyvinut tlak na katedry tělesné výchovy k jejich umístění do objektu
Juliska v jednotném institutu, ale dosud se nepodařilo překonat námitky
vedoucích kateder a pedagogů.
2)
Excelentní výzkum na ČVUT, jeho podpora.
Přes snahu vedení vypsáním soutěže o
nová výzkumná centra ČVUT v Praze a zajištěním zdrojů pro jejich budování
se je nepodařilo založit pro malý zájem a nízkou úroveň předložených návrhů.
V této oblasti se ukazuje přetlak možností na národní i mezinárodní bázi,
spolu s nedostatkem dalších kvalitních týmů. Cílem pro další období musí
být zajištění center excelence a vynikajících pracovišť dobrou personální
politikou a příslušnými zdroji.
3)
Problémy se založením spin-off firem na ČVUT.
Příprava vzniku první spin-off firmy
ČVUT si vyžádala neúměrnou dobu a ukazuje na nepružnost mechanizmů na ČVUT
v Praze. Omluvu lze spatřovat v pilotním řešení založení a potřebě
dodržovat platnou legislativu. Řešení však bylo nalezeno a předpokládá se
schválení návrhu Správní radou ČVUT v lednu 2006.
Úkoly pro nadcházející čtyřleté období
1)
Po diskuzích s akademickou obcí zahraniční experti navrhují zapojení
vedení do snah o úpravu zákonů tak, aby lépe vyhovovaly řízení univerzit.
V této oblasti je prostřednictvím rektora a reprezentantů ČVUT ve
vrcholných orgánech nutné pokračovat ve snahách o uplatňování názorů ČVUT.
2) Zpráva upozorňuje na nutnost posílení
univerzitního vedení a spolupráci rektorátu a fakult. Univerzita jako celek i
jednotlivé fakulty/ústavy musí společně usilovat o vytvoření dynamické
struktury univerzity a pružně reagovat na podněty z vnějšího prostředí.. Je
nutné pokračovat v podpoře excelence a inovačního potenciálu (zdroje
nerozdělovat rovnoměrně). Senát nesmí hájit partikulární zájmy, ale priority ČVUT.
3)
Evaluační zpráva vybízí k hledání dalších finančních zdrojů, zejména
s pomocí privátní sféry.
4)
V oblasti pedagogiky bude prioritou změna systému výuky z výuky na
učení se, rozšiřování projektové výuky, IT technologie, respektování výsledků
každoročně prováděných sociologických průzkumů mezi studenty a absolventy ČVUT,
celoživotní vzdělávání.
5)
V oblasti vědy a výzkumu uvádí zpráva potřebu zaměření na excelentní
výzkum, jeho podporu, soustředění zdrojů. Důležitým úkolem bude budování
kvalitní infrastruktury výzkumných pracovišť a laboratoří. Další prioritou je
podpora doktorských studií a udržení vynikajících jednotlivců.
6)
Podporovat činnost inkubátoru inovačních firem při ČVUT v Praze a
zjednodušit vznik spin-off firem.
7)
Dotaci rozdělovat zejména podle priorit strategických cílů, dále podporovat
celoškolské fondy pro zahraniční aktivity, podporu vědy a vývoje i fond
celoškolských aktivit a prosadit schválení představ vedení ČVUT a
fakult/součástí v procesu schvalování v akademických senátech podle
schválených DZ.
8)
Zajistit rozvoj systémů kvality ve všech činnostech ČVUT v Praze. Hodnotit
kvalitu všech jednotek a vytvořit efektivní systém odměňování. Pro řízení
kvality pedagogické a vědeckovýzkumné činnosti na ČVUT byl vypracován zásadní
materiál, schválený GR pro implementaci. Jeho důsledné dodržování od základních
jednotek (katedry/ústavy) po vedení univerzity bude jedním z hlavních úkolů
nového vedení ČVUT a fakult/součástí.